Orkla Foods

– Må ha en distribusjonspartner vi kan stole på

Når Orkla Foods skal oppbevare og sende butikk- og kampanjemateriell til tusenvis av dagligvarebutikker i hele landet er de avhengige av en effektiv og pålitelig distributør. Det har de funnet i Distribusjonspartner AS.

Med kjente og kjære merkevarer som Stabbur-makrell, Toro og Grandiosa er Orkla Foods Norge til stede i så og si samtlige av landets nesten 4000 dagligvarebutikker. Daglig fraktes ikke bare matvarer, men også store mengder butikkmateriell, kampanjemateriell, giveaways og lignende ut til butikker landet rundt.

Slikt materiell er en viktig del av markedsføringen av både nye produkter og gamle favoritter, og har stor betydning for omsetningen til både Orkla Foods og kjøpmennene.

– Derfor er vi dønn avhengig av å ha en solid partner på varelager og distribusjon. Hvis det blir noe tull og ting mangler, eller ikke kommer til rett tid, blir kjøpmennene sure på våre selgere. Da mister vi mye goodwill, sier Ketil Hansen, Shopper Marketing Manager i Orkla Foods Norge.

– Vi må være til å stole på, og derfor må vi også ha en partner vi kan stole på.

– Effektiv måte å serve både salgsapparatet og butikkene

I lang tid har denne pålitelige partneren vært Distribusjonspartner AS.

– Jeg har jobbet i Orkla og Stabburet i 15 år, og så lenge jeg har vært her har vi alltid brukt Distribusjonspartner til oppbevaring og distribusjon av butikkmateriell og kampanjemateriell, forteller Hansen.

Partnerskapet gjør blant annet at Orkla kan få materiell som leveres av eksterne partnere – eksempelvis demobord, plakater, bannere og giveaways – sendt direkte til butikk eller lager. Varene må derfor ikke innom et sentralt lager hos Orkla, som var normen tidligere.

– Samarbeidet med Distribusjonspartner gir oss en effektiv måte å serve både salgsapparatet vårt og butikkene. De har gode systemer, de kan snu seg raskt rundt og har ting er på stell. Vi har alltid god oversikt, og kan stole på at ting blir levert til tiden.

Kundebehandlere med full oversikt

På spørsmål om hvorfor han mener samarbeidet fungerer godt, trekker Hansen særlig frem Distribusjonspartners kundebehandlere.

– Vi har fått en fast kundebehandler som har jobbet med oss over lang tid, og som derfor kjenner oss godt. Denne kundebehandleren kjenner selskapet vårt, produktene våre og har full oversikt over materiellet vårt, sier han.

– Vi har over 1000 artikler liggende på lager til enhver tid, og derfor er vi helt avhengige av at de vi jobber med har god oversikt, understreker Hansen.

Har videreutviklet servicen sammen

Orkla Foods Norge er en av Distribusjonspartners største kunder, og har gjennom årene vært med å påvirke samarbeidspartnerens utvikling.

– Fordi vi har jobbet så tett over såpass lang tid har vi kunnet videreutvikle deres service sammen. Vi har blant annet vært en pådriver for å få bygget opp et godt, nettbasert system som selgerne har tilgang til gjennom verktøyene de bruker, forteller Hansen.

Nå ser Orklas Shopper Marketing Manager frem til videre samarbeid, nye utviklinger og nye muligheter i tiden fremover.

– For vår del kunne ikke navnet deres ha passet bedre. De er, i ordets rette forstand, vår distribusjonspartner, avslutter Hansen.

Ønsker du mer informasjon eller lurer på hvordan vi kan bistå dere?

Vi vil gjerne høre fra deg! Fyll ut skjemaet nedenfor, så gir vi deg en rask tilbakemelding.